Terapie

Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

O terapii

Na czym polega Trening Umiejętności Społecznych (TUS)?

Trening Umiejętności Społecznych (TUS), to grupowa forma pracy terapeutyczno-edukacyjnej, której głównym celem jest rozwijanie i kształtowanie kompetencji społecznych, emocjonalnych oraz komunikacyjnych u osób, które doświadczają trudności w funkcjonowaniu społecznym.

TUS jest szczególnie popularny w pracy z dziećmi i młodzieżą, ale bywa stosowany również u dorosłych. Często korzystają z niego osoby ze spektrum autyzmu, ADHD, trudnościami z nieśmiałością, agresją czy niską samooceną.

Główne Cele TUS

Główne cele treningu koncentrują się na wyposażeniu uczestników w praktyczne narzędzia do lepszego, samodzielnego radzenia sobie w życiu codziennym:

  • Komunikacja: Nauka efektywnego wyrażania myśli i uczuć, aktywnego słuchania, inicjowania oraz podtrzymywania rozmowy, odczytywania sygnałów niewerbalnych (mowa ciała, mimika)

  • Emocje: Rozpoznawanie, nazywanie i akceptowalne społecznie wyrażanie własnych emocji (np. złości, frustracji) oraz rozumienie emocji innych (empatia)

  • Asertywność: Umiejętność wyrażania własnego zdania, stawiania granic, odmawiania oraz przyjmowania krytyki w sposób konstruktywny

  • Relacje społeczne: Kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania trwałych relacji, dołączania do grupy rówieśniczej oraz współpracy

  • Rozwiązywanie konfliktów: Uczenie się konstruktywnych strategii radzenia sobie z napięciami, sporami i nieporozumieniami (np. kompromis, negocjacje)

  • Poczucie własnej wartości: Wzmacnianie pewności siebie i poczucia sprawczości w różnych sytuacjach społecznych

O terapii

Na czym polega metodyka pracy?

TUS jest treningiem bardzo praktycznym i opiera się na aktywnym uczeniu się poprzez doświadczenie. Metodyka pracy jest często wzorowana na podejściu A. Goldsteina i obejmuje ona:

 

  1. Modelowanie: Trener prezentuje pożądane zachowanie (np. jak asertywnie odmówić), często rozpisując je na proste kroki

  2. Odgrywanie ról (Role-playing): Uczestnicy ćwiczą daną umiejętność w bezpiecznych warunkach grupy, odgrywając scenki symulujące realne sytuacje społeczne (np. rozmowa z nauczycielem, reakcja na zaczepkę)

  3. Informacja zwrotna: Po odegraniu scenki uczestnik otrzymuje wspierającą i pozytywną informację zwrotną od trenera oraz grupy na temat tego, co zrobił dobrze i co wymaga poprawy

  4. Generalizacja (Transfer umiejętności): Najważniejszy etap – zachęcanie uczestników do przenoszenia nowo nabytych i przećwiczonych umiejętności do codziennego życia (dom, szkoła, plac zabaw) i omawianie tych prób na kolejnych zajęciach

Zajęcia TUS w CNR odbywają się w małych, stałych grupach (4-6 osób) i są prowadzone przez wykwalifikowanego trenera TUS (psychologa, pedagoga lub logopedę).

Dla kogo

Wskazania do Treningu Umiejętności Społecznych (TUS)

Trening Umiejętności Społecznych (TUS) jest wskazany dla osób, które doświadczają trudności w funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym. Poniżej przedstawiamy główne grupy wskazań:

1. Trudności w interakcjach społecznych

  • Problemy z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji: Trudności ze znajdowaniem przyjaciół, inicjowaniem kontaktu z rówieśnikami lub dołączaniem do grupy

  • Izolacja społeczna i wycofanie: Unikanie sytuacji społecznych, spędzanie czasu w samotności, nieśmiałość utrudniająca codzienne funkcjonowanie

  • Niewłaściwe interpretowanie sygnałów społecznych: Trudności w odczytywaniu mowy ciała, tonu głosu czy mimiki innych osób (np. niezdolność do rozpoznania ironii lub złości)

  • Brak zrozumienia norm i zasad społecznych: Nieświadome łamanie zasad panujących w grupie rówieśniczej lub klasie

2. Trudności emocjonalne i regulacyjne

  • Problemy z kontrolowaniem emocji: Częste i intensywne wybuchy złości, agresja fizyczna lub werbalna, problemy z radzeniem sobie z frustracją

  • Niska samoocena i lęk społeczny: Nadmierne martwienie się o ocenę innych, unikanie wypowiadania się publicznie, poczucie bycia gorszym

  • Trudności w rozpoznawaniu własnych i cudzych emocji (empatia): Problemy z nazywaniem tego, co się czuje i reagowaniem na emocje innych osób

3. Problemy w komunikacji

  • Brak asertywności: Niezdolność do wyrażania własnego zdania, stawiania granic, odmawiania lub uleganie presji rówieśniczej

  • Nadmierna gadatliwość lub trudności z mową: Monologizowanie, przerywanie innym, nieumiejętność słuchania lub przeciwnie – brak inicjatywy w rozmowie

  • Niejasna lub nieskuteczna komunikacja: Niezdolność do precyzyjnego wyrażania potrzeb i myśli

4. Wskazania związane z diagnozą kliniczną

TUS jest często kluczowym elementem terapii w przypadku:

  • Spektrum Autyzmu (ASD): Poprawa umiejętności komunikacyjnych, elastyczności myślenia i regulacji emocji

  • Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej (ADHD): Nauka kontrolowania impulsywności, skupienia na rozmówcy i przestrzegania zasad grupowych

  • Zespół Aspergera (obecnie część ASD)

  • Mutyzm wybiórczy

  • Inne zaburzenia lękowe (zwłaszcza lęk społeczny)

  • Trudności wychowawcze (np. zachowania opozycyjno-buntownicze)

Jeżeli chcesz zobaczyć, jak wygląda Trening Umiejętności Społecznych w naszym Centrum, to zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu na naszym kanale YouTube.

Kontakt

Rejestracja telefoniczna:
od poniedziałku do piątku 9:00-18:00

Rejestracja mailowa:
kontakt@centrum-neuro.pl

Godziny pracy Centrum:
od poniedziałku do piątku 9:00-18:00
wymagane wcześniejsze umówienie wizyty

Konto bankowe do opłat:
SourceOne Group Sp. z o.o.
Bank BNP Paribas
nr 57 1750 0012 0000 0000 2938 5227

Formularz kontaktowy

Zobacz NA TYM FILMIE jak dotrzeć do nas.

Terapie

Obecnie prowadzimy działania z zakresu