Aktualności

Opowieść o falach mózgowych, część 3 – fale ALFA

W dzisiejszym odcinku opowieści o falach mózgu ludzkiego wchodzimy w stany średnie. Częstotliwościowo będziemy się poruszać w przedziale od 8 do 13 Hz.
Fale Alfa

Gdybyście chcieli się przyjrzeć odczytom EEG/QEEG, to fale ALFA zobaczylibyście, jako sinusoidalne, najlepiej wyrażone w części potylicznej głowy, przy zamkniętych oczach. Co ciekawe, fale te przeważają w prawej półkuli mózgu. W odczytach EEG różnica dochodzi nawet do 50%, w QEEG ok. 30%. Powyżej tych wartości zaczynamy mówić o patologiach.

Rytm ALFA możemy, podobnie jak zakres THETA, podzielić na dwie części:

  • ALFA niskie 8 – 10 Hz
  • ALFA wysokie 11 – 13 Hz

No dobra! Ale przecież to nudne technikalia, które mogą mieć znaczenie przy mapowaniu mózgu w QEEG lub dla osób stosujących terapie mikropolaryzacji czy biofeedbacku.

Zapytacie: ale co w tych falach jest istotnego dla nas? Ano właśnie!

Bo to piękne fale są!

A dlaczego?

Fale ALFA występują w zdrowych mózgach w stanach wyciszenia, wewnętrznego spokoju, kontemplacji lub płytkiej medytacji lub hipnozy. Stany te są szczególnie związane z niskimi ALFA.

Wysokie ALFA, to innowacyjność, stan czujności i obecności (np. u najlepszych sportowców), ale nie napiętej uwagi. To też świadectwo kreatywności – osoby kreatywne wykazują rytm ALFA podczas słuchania i dochodzenia do rozwiązania problemów twórczych.

Dominacja rytmu ALFA w mózgu oznacza też tendencję do doświadczania dobrych nastrojów, patrzenia na świat zgodnie z prawdą i odczuwania spokoju.

Stosunkowo niedawno neuronaukowcy odkryli korelację między wzrostem fal mózgowych ALFA, a zdolnością do zmniejszania objawów depresji i zwiększania kreatywnego myślenia. Osiąga się to poprzez stymulację elektryczną lub zwiększanie własnej uważności i regularną medytację.

Kiedy rytmy ALFA stają się dominujące, Twoje bodźce zmysłowe są zwykle minimalizowane, a twój umysł jest wolny od niechcianych myśli. Kiedy zaś Twój mózg wrzuca wyższy bieg, by skupić się na konkretnej myśli – czy to pozytywnej czy negatywnej – oscylacje ALFA zwykle zanikają. W odczycie EEG/QEEG pojawiają się wtedy fale o wyższej częstotliwości.

Jak wypracować u siebie fale ALFA?

Świetnym sposobem na wyćwiczenie kontroli pozostawania w stanie ALFA jest nowoczesna technika BIOFEEDBACK, dostępna też już w Polsce w niektórych gabinetach. W wielu badania dowiedziono, że biofeedback jest użytecznym narzędziem w leczeniu lęków i depresji. Ponieważ, jak już wyżej pisaliśmy, fale ALFA są powiązane ze zrelaksowanymi stanami psychicznymi, zwiększenie aktywności tych rytmów jest celem większości treningów z biofeedbackiem.

Jeśli chcesz wejść w stan ALFA, zamknij oczy i weź głęboki oddech, postaraj się wyciszyć wewnętrznie i nieco odciąć od bodźców otoczenia. Wchodzenie w stan ALFA ułatwią Ci też regularne medytacje lub techniki mindfulness.

Spodobał Ci się nasz wpis? Możesz go udostępnić

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Najnowsze wpisy

Poznaj również nowości CNR